Ontwikkeling van de motorfiets

Dagwaarde motor bepalen

De motorfiets is een voertuig op twee, drie of zelfs vier (quadricycle) wielen, in het algemeen voorzien van een verbrandingsmotor. Hoewel motorfietsen met een kleinere cilinderinhoud volgens de Nederlandse wetgeving in de categorie “bromfiets” vallen, worden deze motoren technisch onder de motorfietsen gerekend, net als scooters, for cars, auto carriers, tricars, tricycles, trikes, triporteurs, zijspancombinaties en soms zelfs quadricycles. Daardoor wordt een motorfiets meestal gedefinieerd als een voertuig op twee wielen met een inwendige verbrandingsmotor. Door de opkomst van dieselmotor fietsen en elektrische motorfietsen zijn innovaties, de verandering binnen het milieuvriendelijke motorrijden. Ook is het heel makkelijk om de Dagwaarde motor te berekenen voor het tweedehands verkopen.

Het ontstaan van de motorfiets

De eerste motorfiets heeft: Michaux-Perreaux (ergens tussen 1867 en 1869) gebouwd, Sylvester Howard Roper (1868 – 1869) en Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach, die in 1885 de Einspur met benzinemotor bouwden. De benaming “motorfiets” werd voor het eerst in het Duits als “Motorrad” bekend. De eerste motorfiets die in productie kwam, was van Hildebrand & Wolfmüller in 1895, die in die tijd nog een “fiets” met “motor” was. Hildebrand & Wolfmüller deponeerden deze naam “Motorrad”. Tegenwoordig is de naam Schademotor ook een veelgebruikte naam voor motoren die al gebruikt zijn en wat gebruikssporen/-schade hebben. Zo kunt u voor een tweedehands en goedkopere optie gaan.

Productie van de eerste motorfietsen

De Amerikaan E.J. Pennington beweerde de naam “motorcycle” al in 1893 te hebben gebruikt. Deze man is echter bekend geworden door zijn mislukte projecten die desondanks altijd met veel bombarie werden aangekondigd. In Frankrijk werd de naam “Motocyclette” gedeponeerd door de gebroeders Werner. Omdat deze naam niet in de smaak viel bij andere producenten gebruikte Terrot de naam “Motorette”. Zo gaven ze de eerste motorfietsen simpele namen: “Motorette no. 1”, “Motorette no. 2”. Er is altijd wel iemand die het anders noemt, Clément noemde zijn motorfietsen “Auto Cyclette”. Tegenwoordig geven veel mensen hun motor zelfs zelf een persoonlijke naam.