Internet marketing in het kort uitgelegd

Marketing is vandaag de dag niet weg te denken uit de wereld, of je dit nu wil of niet. Je kunt je hoofd niet keren of je hoort alweer een nieuw spotje van bedrijf X of ziet op tv de reclame van bedrijf Y. Je komt advertenties tegen op het internet, social media en zelfs voor en tijdens filmpjes op bepaalde websites. Deze activiteiten zijn er allemaal voor bedoeld om mensen te trekken en mensen aan te zetten tot het doen van bepaalde handelingen, zoals het bezoeken van een bepaalde website. Dit zijn dus populaire vormen van internet marketing waar je eigenlijk niet omheen kunt.

Voordeel of nadeel

Veel mensen weten niet of het een voordeel of nadeel is dat deze ontwikkeling er is en in welke mate dit een invloed kan leveren op hun levens, of je nu de eigenaar bent van de website/het platform, de adverteerder bent of degene die het tegenkomt. Dit is afhankelijk van wat je belang is en je behoeftes zijn. Een adverteerder ziet er natuurlijk alleen maar voordelen in, net als degene die de advertenties bijvoorbeeld inzet om zijn product/dienst te promoten. Degene die de advertenties plaatst en beheert, ziet het ook alleen als voordeel. Immers is het voor diegene onderdeel van zijn/haar verdienmodel.

En voor de buitenstaander?

Voor jou als buitenstaander is het in principe alleen voordeel. het is namelijk zo dat deze internet marketing tegenwoordig zeer gepersonaliseerd is en specifiek op jou gericht is, aan de hand van informatie die ze van allerlei partijen hebben gekregen. Hierbij kun je denken aan het klik- en zoekgedrag wat bezochte sites van je hebben bewaard. Dit zorgt er dus voor dat er specifieke advertenties worden getoond die voor jou interessant lijken te zijn. Als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar schaatsen, krijg je waarschijnlijk advertenties van schaatsenverkopers.